11/1/09

1 måned igjen til India International Fashion Week

Jeg har som eneste norske designer blitt utvalgt til å delta på India International Fashion Week i New Dehli 1. - 4. desember. Her er jeg i selskap med bl.a. en av Israels største designskoletalenter og lederen for Haute Couture-uken i New York. Dette er derfor både et eventyr, en kjempeutfordring - og en stor sjanse. Denne bloggen vil innledningsvis beskrive nedtellingen til eventet.

Et av plaggene som skal vises, her på modelleringsstadiet.


Invitasjonen kom tidligere i høst, og visningen i New Dehli vil være basert på neste års sommerkolleksjon, Vanity Fair, som ble vist på stand på fagmessen Oslo Fashion Fair i august. Tittelen henspeiler på at jeg er i ferd med å kommersialisere meg i dette forfengelighetens marked moteverdenen er. Samtidig er tittelen inspirert av filmen med samme navn, med Reese Witherspoon i hovedrollen som den sjarmerende og oppurtunistiske Becky Sharp, som går fra lutfattig kunstnerdatter til sosietetsfrue i napoleonstidens England (man vil se tydelige spor av stilen derfra på Oslo Fashion Fair i februar, men det er en annen historie, som kommer).

Selve kolleksjonen er selskapstøy i rosa, gul og blå sateng, nå utvidet med mer gallapregede antrekk i anledning IIFW. Noen kilo perler skal også monteres i løpet av den nærmeste måneden (vi får håpe ikke flyet går ned av vekten). - Inderne er glade i farver og pynt, og det er også jeg! Kanskje jeg ble påvirket allerede i barndommen da jeg fikk "skatter" (glitrende plastarmbånd, men hoffjuveler for en seksåring) av en indisk familie i Drammen. Det pussige i det hele er at drømmen om India er et tilbakevendende tema i filmen ...

Men her skal ikke drømmes, her skal arbeides! I dag og i morgen skal jeg forberede outleten jeg skal ha med Åse Strand i hennes atelier til uken. Inkludert stryking av thaisilke som har vært vasket i maskin ... Rutine? Ork? Det kalles pasjon.

Blogglisten

No comments:

Post a Comment